-seks yapmanın en dürüst yolu para vermektir.
-evlenmek üremek için iyi bir yöntemdir, fakat alternatifleride vardır.
-evlenmek basitçe bir araç değildir, fakat alternatifleride vardır.
Perşembe, Kasım 25, 2010
Cuma, Temmuz 24, 2009
Matematiksel sıfırdan büyükmü sorgusu (Mathematical "is greater than zero" query)
mod(x*3;(x*3)-1)=
eğer x sıfırdan büyükse sonuç=1 değilse sonuç=0 olur
(=if x greater zero then result=1 else result=0)
t=O time
yani süper zamanlı hesaplanan bi fonksiyon.
(x*3) mod ((x*3)-1) = (1 or 0)
eğer x sıfırdan büyükse sonuç=1 değilse sonuç=0 olur
(=if x greater zero then result=1 else result=0)
t=O time
yani süper zamanlı hesaplanan bi fonksiyon.
(x*3) mod ((x*3)-1) = (1 or 0)
Pazartesi, Temmuz 20, 2009
Modular Base Converter
Convert fonksiyonu onluk düzene göre gönderilen M sayısı N tabanına çevirir. burdaki N > 0 ve N < 10 için. gelişmişi bende saklı..
Public Class Form1
Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
Dim base As Integer = CInt(TextBox3.Text)
TextBox2.Text = Convert(CInt(TextBox1.Text), base)
End Sub
Function Convert(ByVal M As Double, ByVal N As Integer) As String
If M < N Then
Return ("" & Math.Floor(M).ToString)
Exit Function
Else
Return Convert(Math.Floor(M / N), N) & ("" & (M Mod N).ToString)
End If
End Function
End Class
Perşembe, Haziran 04, 2009
Using SyntaxHighlighter on BLOGGER
http://developertips.blogspot.com/2007/08/syntaxhighlighter-on-blogger.html
http://alexgorbatchev.com/
http://alexgorbatchev.com/
Salı, Haziran 02, 2009
Textbox on focus
kolaymış gibi görünüyo ama beni 12 saat uğraştırdı bu focus, eğer imleç treeview node u içinde edit durumundaysa treeview_beforelabeledit subunun içine e.CancelEdit = true yazmak gerekiyomuş. yoksa textboxa focuslanamıyo.
Private Sub treeView1_BeforeLabelEdit(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.NodeLabelEditEventArgs) Handles treeView1.BeforeLabelEdit
If e.Node.ImageIndex = 1 Then
RemoveHandler treeView1.AfterLabelEdit, AddressOf treeView1_AfterLabelEdit
e.CancelEdit = True
AddDoubleEdit(e)
End If
End Sub
Public Sub AddDoubleEdit(ByVal e As NodeLabelEditEventArgs)
RemoveHandler treeView1.BeforeLabelEdit, AddressOf treeView1_BeforeLabelEdit
treeView1.Controls.Add(DoubleEdit1)
DoubleEdit1.Bounds = e.Node.Bounds
'DoubleEdit1.TabIndex = 0
transNode = e.Node
DoubleEdit1.Name = "DoubleEdit1"
treeView1.LabelEdit = False
Me.Focus()
Me.Select()
End Sub
Sub DoubleEdit1_Leave(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles DoubleEdit1.Leave
treeView1.LabelEdit = True
AddHandler treeView1.BeforeLabelEdit, AddressOf treeView1_BeforeLabelEdit
AddHandler treeView1.AfterLabelEdit, AddressOf treeView1_AfterLabelEdit
transNode.Name = DoubleEdit1.Text
transNode.Text = DoubleEdit1.Text
End Sub
Pazar, Mayıs 31, 2009
Editing xmlnode element name on treeview
Bunuda 2 gündür bulamadım, sonunda yine kendim yaptım
Private Sub treeView1_AfterLabelEdit(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.NodeLabelEditEventArgs) Handles treeView1.AfterLabelEdit
If e.CancelEdit = True Then
Return
End If
If e.Label Is Nothing Or e.Label.Length < 1 Then
e.CancelEdit = True
Return
End If
Dim label As System.Xml.XmlNode = currentNode 'seçili xmlnode
If label.NodeType = XmlNodeType.Element Then
Dim TmpXmlNode As XmlNode = doc.CreateElement(e.Label)
TmpXmlNode.InnerXml = label.InnerXml
If Not label.Attributes Is Nothing Then
For Each a As XmlAttribute In label.Attributes
TmpXmlNode.Attributes.Append(a.Clone)
Next
End If
label.ParentNode.ReplaceChild(TmpXmlNode, label)
doc.Save(XmlFileName)
End If
End Sub
Cuma, Mayıs 29, 2009
Saving Treeview State
treview node larının expand durumunun reloading vb olaylarından sonra tekrar yüklenmesiyle ilgili örnek
google da aradım adam gibi yapan birini bulamadım yok dictionary kullananlar hash yapanlar 12 saatimi aldı. Oturdum 15 dakkada kendim yaptım, bu da ayrı bi delirme nedeni.
vb, visual basic
google da aradım adam gibi yapan birini bulamadım yok dictionary kullananlar hash yapanlar 12 saatimi aldı. Oturdum 15 dakkada kendim yaptım, bu da ayrı bi delirme nedeni.
Private Sub Button3_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button3.Click
Dim SendTree As New TreeNode
SendTree.Nodes.Clear()
CopyExpandeds(SendTree.Nodes, treeView1.Nodes)
'... reloading code u ...
SendExpandeds(treeView1.Nodes, SendTree.Nodes)
'SendExpandeds(treeView1.Nodes, SendTree.Nodes(0))
Dim tmpNode As New TreeNode
SendTree = tmpNode
End Sub
Private Sub CopyExpandeds(ByVal CopyTree As TreeNodeCollection, ByVal SourceTree As TreeNodeCollection)
If SourceTree Is Nothing Then
Exit Sub
End If
For Each Sn As TreeNode In SourceTree
Dim n As New TreeNode
n.Name = Sn.Name
If Sn.IsExpanded Then
n.Expand()
' T ve F ler şart değil, T and F not require
'Kopyalama ve test amaçlı
n.Text = "T"
Else
n.Collapse()
n.Text = "F"
End If
CopyTree.Add(n)
CopyExpandeds(n.Nodes, Sn.Nodes)
Next
End Sub
Sub SendExpandeds(ByVal TargetTree As TreeNodeCollection, ByVal sourcetree As TreeNodeCollection)
If sourcetree Is Nothing Then
Exit Sub
End If
For Each Sn As TreeNode In sourcetree
If Sn.IsExpanded Then
TargetTree.Item(Sn.Index).Expand()
Else
'TargetTree.Item(Sn.Index).Collapse()
End If
SendExpandeds(TargetTree.Item(Sn.Index).Nodes, Sn.Nodes)
Next
End Sub
vb, visual basic
Pazartesi, Mayıs 18, 2009
Ekrandaki bir pixelin rengini okuma ve mouse simulate
Function GetScreenPixel(ByVal pt As Point) As Color
Using bmp As New Bitmap(1, 1)
Using g As Graphics = Graphics.FromImage(bmp)
g.CopyFromScreen(pt, Point.Empty, New Size(1, 1))
Return bmp.GetPixel(0, 0)
End Using
End Using
End Function
...
GetScreenPixel(Cursor.Position)
...
Mouse simulasyonu
public class form1
Declare Auto Sub mouse_event Lib "user32" (ByVal dwFlags As Int32, ByVal dx As Int32, ByVal dy As Int32, ByVal cButtons As Int32, ByVal dwExtraInfo As IntPtr)
Dim dest_x As Single
Dim dest_y As Single
Const MOUSEEVENTF_MOVE As Int32 = &H1 ' mouse move
Const MOUSEEVENTF_LEFTDOWN As Int32 = &H2 ' left button down
Const MOUSEEVENTF_LEFTUP As Int32 = &H4 ' left button up
Const MOUSEEVENTF_RIGHTDOWN As Int32 = &H8 ' right button down
Const MOUSEEVENTF_RIGHTUP As Int32 = &H10 ' right button up
Const MOUSEEVENTF_MIDDLEDOWN As Int32 = &H20 ' middle button down
Const MOUSEEVENTF_MIDDLEUP As Int32 = &H40 ' middle button up
Const MOUSEEVENTF_ABSOLUTE As Int32 = &H8000 ' absolute move
Const MOUSEEVENTF_WHEEL As Int32 = &H800 ' wheel button rolled
...
mouse_event(MOUSEEVENTF_ABSOLUTE + MOUSEEVENTF_MOVE + MOUSEEVENTF_LEFTDOWN + MOUSEEVENTF_LEFTUP, dest_x, dest_y, 0, 0)
...
Perşembe, Haziran 12, 2008
Triangulator ilk Sürüm
Şimdi aynı katmanda birden fazla poligon üçgenlemeye çalışacam.
Birbirine çok yakın noktalarla çalışıldığında alansız üçgenlerden dolayı yön bulma yani istikamet belirleme sorunları oluyor ama noktaları manyetik hale getirerek bu sorunu çözecem.
Bu manyetizma sayesinde kenar bulma gibi çeşitli image procesing işlerinin kolayca yapılacağını düşünüyorum
Pazartesi, Mayıs 12, 2008
Triangulator
1 aylık kasıştan sonra ortaya bişeyler çıkmaya başladı
akış şeması işi bana ters galiba kodlarken hep akışın yanlış olduğu ortaya çıkıyo
neyse yinede faydalı, en azından genel bi bakış açısı sağlıyor
üçgenlemeye gelince, internetten bulduğum diğer örneklerine göre çok daha hızlı çalışan bişey olacak gibime geliyo. hatta voronoi - delaunay yönteminden bile hızlı olabilir. bu yöntemin örneklerini internette gördüm ama poligon üçgenleme amaçlımı yoksa rastgele verilmiş noktaların arasına üçgen çizme amaçlımı anlamadım, ama millet poligon doldurmak için bu yöntemi kullanıyo, eğer gördüğüm örnekler tam olarak bu yöntemle çalışıyosa dandik bi yöntem yada ben yanlış anladım.
şunu yapmadan gebermesem bari
şimdi bu iş bittiğinde artık yapabiliyorum diyeceğim olaylar
poligon boyama (polygon filling): movingle beraber
çarpışma algılama (collision detection): tabi poligon içinde isinside sorgusuda bunla alakalı, ayrıca moving durumu dahil olduğu için oyunlarda ve fizik simulesinde falan derya işte
poligonlar arası benzerlik bulma: bu zaten derya yüz tanımadan yapay zekaya ordan ocr a kadar gider
A*: harita üzerinde iki nokta arasındaki en kısa yolu bulma, burdan salesmen sorununuda çözerim belki
olayı 3d ye uyarmak için de üçgen yerine üçgen pramit veya prizma kullanmak gerekiyor. hazır grafik motorlarıyla basitce yapılabilir.
neyse aklıma başka fikirler geldikçe eklerim
zaten bunlardan sonra şu benim (170!)! elemanlı kümenin tüm kombinasyon ve varyasyonlarını listeletme algoritmasını bitirince ki -çalıştığını kanıtladım (iki faktoriyele dikkat çekerim kendisi sadece 32 bitlik decimal limittir) sanırsam bill gates i çaycım yaparım :)
akış şeması işi bana ters galiba kodlarken hep akışın yanlış olduğu ortaya çıkıyo
neyse yinede faydalı, en azından genel bi bakış açısı sağlıyor
üçgenlemeye gelince, internetten bulduğum diğer örneklerine göre çok daha hızlı çalışan bişey olacak gibime geliyo. hatta voronoi - delaunay yönteminden bile hızlı olabilir. bu yöntemin örneklerini internette gördüm ama poligon üçgenleme amaçlımı yoksa rastgele verilmiş noktaların arasına üçgen çizme amaçlımı anlamadım, ama millet poligon doldurmak için bu yöntemi kullanıyo, eğer gördüğüm örnekler tam olarak bu yöntemle çalışıyosa dandik bi yöntem yada ben yanlış anladım.
şunu yapmadan gebermesem bari
şimdi bu iş bittiğinde artık yapabiliyorum diyeceğim olaylar
poligon boyama (polygon filling): movingle beraber
çarpışma algılama (collision detection): tabi poligon içinde isinside sorgusuda bunla alakalı, ayrıca moving durumu dahil olduğu için oyunlarda ve fizik simulesinde falan derya işte
poligonlar arası benzerlik bulma: bu zaten derya yüz tanımadan yapay zekaya ordan ocr a kadar gider
A*: harita üzerinde iki nokta arasındaki en kısa yolu bulma, burdan salesmen sorununuda çözerim belki
olayı 3d ye uyarmak için de üçgen yerine üçgen pramit veya prizma kullanmak gerekiyor. hazır grafik motorlarıyla basitce yapılabilir.
neyse aklıma başka fikirler geldikçe eklerim
zaten bunlardan sonra şu benim (170!)! elemanlı kümenin tüm kombinasyon ve varyasyonlarını listeletme algoritmasını bitirince ki -çalıştığını kanıtladım (iki faktoriyele dikkat çekerim kendisi sadece 32 bitlik decimal limittir) sanırsam bill gates i çaycım yaparım :)
Pazar, Eylül 16, 2007
Excel sonsatır işleri
Sheets(1).Range(Rows(10), Rows(12)).Select
Selection.Copy
For i = 1 To 3
Sheets(i).Select
lastrow = ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count
hedef = ActiveSheet.Range(Rows(lastrow), Rows(lastrow + 2)).Select
ActiveSheet.Paste
Next
Selection.Copy
For i = 1 To 3
Sheets(i).Select
lastrow = ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count
hedef = ActiveSheet.Range(Rows(lastrow), Rows(lastrow + 2)).Select
ActiveSheet.Paste
Next
Cumartesi, Nisan 01, 2006
Sozlükten Alıntı
bazı insanlar hayatta varoluşlarını ancak kendilerine düşman edinerek onaylayabilirler. buna ihtiyaçları vardır. bir nevi 'biz ve onlar' olmadıkça rahat edemezler, kişilikleri hakkında iki kelime edemezler. karşı oldukları şeyler, nefret ettikleri kimseler üzerinden kendilerini tanımlarlar. bu furyadan her azınlık( bu denebilirse tabii) nasibini alır. utanç vericidirler, ağır bir utanç içinde kıvranırken kendinizi bulursunuz bu faşist söylemler karşısında.
(sekizbucuk, 04.04.2005 16:36)
(sekizbucuk, 04.04.2005 16:36)
Cuma, Şubat 10, 2006
EditPad Pro
Süper bir text (php, asp, html ...vs) editoru. syntax coloring scheme, regexp gibi özellikleri var gayet hızlı çalışıyo dadından yenmiyo.
download.com da var www.editpadpro.com diyede adresi var.
download.com da var www.editpadpro.com diyede adresi var.
Cuma, Ocak 13, 2006
Cuma, Ocak 06, 2006
Çarşamba, Ekim 12, 2005
WYSIWYG editorü nün phpnuke 7.6 da nasıl kurulucağını anlatıyor. phpnuke ün daha üst versiyonları için de anlatıyor.
http://www.kodetech.com/help/spaw76/
Personel Modulü Kategori, Alt Kategori, Fotoğraf Ekleme, Personel Bilgileriyle İlgili Yeni Alanlar Ekleme, Güzel
http://www.okulsiteleri.net/modules.php?name=Downloads
http://www.kodetech.com/help/spaw76/
Personel Modulü Kategori, Alt Kategori, Fotoğraf Ekleme, Personel Bilgileriyle İlgili Yeni Alanlar Ekleme, Güzel
http://www.okulsiteleri.net/modules.php?name=Downloads
Pazar, Ekim 09, 2005
DirectX 9.0 Tutorials
directx 9.0 başlangıç dersleri
sadece bitmap ve rectangle çizimi var galba
http://www.euclideanspace.com/software/games/twod/dx9vb/index.htm
sprite hareketlendirme dalgası var.
http://www.sunlightd.com/Windows/DirectX.NET/
hala pixel olayına giremedik du bakem.
sadece bitmap ve rectangle çizimi var galba
http://www.euclideanspace.com/software/games/twod/dx9vb/index.htm
sprite hareketlendirme dalgası var.
http://www.sunlightd.com/Windows/DirectX.NET/
hala pixel olayına giremedik du bakem.
Cumartesi, Eylül 10, 2005
windows 2003, iis 6.0 üzerinde mysql php kurulumu
http://www.sitepoint.com/article/php-amp-mysql-1-installation
adamlar anlatmış ama dragonfly yine çalışmadı iis üzerinde phpnuke çalışıyo.
adamlar anlatmış ama dragonfly yine çalışmadı iis üzerinde phpnuke çalışıyo.
Cuma, Ağustos 19, 2005
KABLOSUZ YEREL AĞ TEKNOLOJİLERİ
Kablosuz yerel ağ üreticilerinin çözüm üretecekleri zaman seçmeleri gereken birçok teknoloji vardır. Her teknoloji kendi avantaj ve dezavantajlarını beraberinde getirmektedir. DAR BANT ( NARROWBAND) TEKNOLOJİSİ Dar bant metodu, radyo sinyal frekansını sadece verinin geçebileceği kadar ve mümkün olduğunca dar tutar. İletişim kanalları arasında istenmeyen kanal karışması, değişik kullanıcıların farklı kanallara yönlendirilmesiyle önlenir. Basit bir telefon hattı radyo frekansına benzetilebilir. Her ev nasıl kendine özel bir telefon hattına sahipse ve komşu evler yapılan konuşmaları kendi hatları üzerinden duyamıyorsa, radyo sistemi de bu girişim ve gizliliği ayrı radyo frekansları kullanarak sağlar. Radyo alıcısı istenen frekans haricindeki bütün frekansları filtreler. Kullanıcı açısından bu metodun yegane çekincesi, son kullanıcının Telsiz Genel Müdürlüğü’nden frekans tahsisi ve proje noktarı için izin alması zorunluluğudur. DAĞINIK SPEKTRUM ( SPREAD SPECTRUM ) TEKNOLOJİSİ Birçok kablosuz yerel ağ sistemi kritik, güvenli ve gizli askeri haberleşme sistemleri için geliştirilmiş bir geniş bant radyo frekans tekniği kullanır. Dağınık spektrum metodu bant genişliğini güvenilirlik, güvenlik, gizlilik için kullanılır. Diğer bir deyişle darbant haberleşme metodundan daha fazla bir bant genişliğine ihtiyaç duyar ama bu özellik (alıcı dağınık spektrum yayının parametlerini biliyor olmalıdır ) daha güçlü ve sezilmesi daha kolay olan bir sinyal üretimi anlamına gelir. Eğer bir alıcı doğru frekansa ayarlı değilse dağınık spektrum sinyallerini çevre gürültüsü olarak algılayacaktır. İki çeşit dağınık spektrum metodu vardır, FHSS ve DSSS. · Frekans Atlamalı Dağınık Spektrum (Frenquency Hopping Spread Spectrum) FHSS verici ve alıcı tarafından nasıl değişecegi bilinen bir darbant taşıyıcı frekansı kullanır. Doğru senkronizasyon sağlandığında net etki mantıksal bir kanalın oluşturulmasıdır. · Düz Sıralı Dağınık Spektrum ( Direct Sequence Spread Spectrum) DSSS gönderilecek her bit için çok miktarda bitlerden oluşan bir “pattern” üretir. Bu bit paternine “chip” ya da “chipping code” adı verilir. “Chip” ne kadar uzunsa orjinal verinin geri alınması o kadar yüksek olur fakat bu daha fazla bir bant genişliği gerektirir. Eğer Chip’in içindeki bir ya da iki bit haberleşme sırasında bozulursa cihaz istatistiksel tekniklerle orjinal veriyi haberleşmeyi tekrarlamadan kurtarabilir.İstemsiz bir alıcıya DSSS düşük güçlü geniş bantlı bir gürültü olarak görünür ve birçok darbant alıcısı bu gürültüyü reddeder. KIZILÖTESİ TEKNOLOJİSİ Kablosuz yerel ağlarda az miktarda kullanılan üçüncü bir teknoloji ise infrareddir. İnfrared sistemler elektromanyetik spektrumda görülür ışığın hemen altındaki çok yüksek frekansları veri taşımak için kullanır. ÜRÜNLERİMİZ Proxim - Kablosuz Network Ürünleri Artık kablolu altyapı ile kurulmuş LAN' ın getirdiği e-posta, dosya-yazıcı paylaşımı, Internet erişimi gibi hizmetleri kablosuz ve hatta hareket halindeyken kullanmak mümkün olmaktadır. Proxim' in sunduğu RangeLAN2 kablosuz LAN ürünleri, Ethernet ve TokenRing networklerde rahatça kullanılmaktadır. Doğrudan network arabirim kartlarına bağlanarak, işletim sistemi platformlarından bağımsız, yüksek performanslı network kaynakları paylaşımı ve videokonferans yapılabilir. Proxim RangeLAN2 ürünleri, 300 metreden 5 km' ye kadar kablosuz LAN bağlantısını gerçekleştirmektedir. RangeLAN2 - RangeLAN802 Farkları Proxim’in kablosuz ağ çözümleri için ürettiği iki ürün ailesi vardır: RangeLAN2 ve RangeLAN802. Proxim’in sunduğu bu iki ürün ailesi arasında önemli farklar vardır.Bu ürün ailelerinin seçiminde belirleyici olacak olan uygulamanın karakteristiğidir. RangeLAN2: -Yüksek hareketliliğin gerekli olduğu yerlerde, -Genişletici bateri ömrünün gerekli olduğu yerlerde, -İstemci (client), tarayıcı (scanner), pen tablet ve el yazıcıları (handheld printers) gibi üçüncü parti cihazların geniş bir bölümünün beraber çalışabilme ihtiyacının gerekli olduğu yerlerde, -Her bir AP için 10 veya daha fazla istemcinin desteğine ihtiyaç duyulan yerlerde, -Herhangi bir ağ için AP ve adaptörlerin geniş bölümünün kullanacağı uygulamalar için uygundur. RangeLAN802: - Büyük dosyaların taransferinin gerekli olduğu yerlerde - Güce direk ulaşabilen veya baterilerin hazır olarak mevcut bulunduğu cihazların kullanıldığı yerlerde - Üçüncü parti cihazların geniş bir bölümünün beraber çalışabilme ihtiyacının gerekli olmadığı yerlerde .Her bir AP için 10’dan az istemcinin kurulacağı küçük ölçekli kurulum uygulamaları için uygundur. Kaynak : http://www.unimedya.net.tr
Kablosuz bilgisayar ağı cihazları, , ilk olarak askeri ihtiyaçları karşılamak amacıyla geliştirilen, daha sonraları sivil amaçlarla da kullanılmaya başlayan SPREAD SPECTRUM tekniği üzerinde DIRECT SEQUENCE modülasyonu kullanmaktadır. Direct Sequence Spread Spectrum (DSSS), RF sinyalinin geniş bir bant aralığına oturtulması, ve bu aralığa yayılmış olan sinyalin verici - alıcı cihazlar tarafından işlenmesi teknolojisidir. Cihazların sinyalleşmede kullandığı RF sinyali Telsiz Genel Müdürlüğü’nden onaylı 2.4 - 2.5 Ghz frekansını kullanmaktadır. Cihazların çıkış gücü, insan sağlığına zararı olmayan 100 mw seviyesindedir (900 Mhz GSM şebekesine bağlı bir cep telefonunun yirmide biri).
Direct Sequence Spread Spectrum modülasyonu ile geliştirilen ve standartları IEEE- 802.11b (DS) ile belirlenen Kablosuz Bilgisayar Ağı (WLAN:Wireless Local Area Network), 11 Mbps (megabit per second) veri akış hızına çıkabilmektedir. Kablosuz ağ arayüzü ve ethernet arayüzü bulunan iki portlu köprü cihazı ve bu cihaza bağlanan bir alıcı-verici anten, kablosuz ağ ile yerel alan ağı (LAN: Local Area Network) arasındaki iletişimi sağlar. Frame filtering, dynamic address learning özellikleri bulunan köprü cihazı ikinci OSI katmanı olan Data Link seviyesinde çalışmaktadır.
Yönetimi konsol portu veya SNMP (Simple Network Management Protocol) üzerinden yapılabilen her bir köprü cihazı, en çok 250 civarında kullanıcıya hizmet verebilmektedir. Kullanıcılar sabit olabileceği gibi, kapsama alanı içerisinde bulunmak şartıyla gezer durumda da (Roaming) WLAN’a bağlı durumda çalışabilmektedirler.
Bir başka kablosuz bilgisayar ağı parçası, son kullanıcıların bilgisayarına takılabilen WLAN arayüzü ve dahili alıcı-verici anteni bulunan PCMCI kartıdır. Gerektiği durumlarda güçlü antenlerin de takılabilmesi için üzerinde yuvası bulunan bu kart, köprü cihazlarının kablosuz ağ arayüzü olarak kullanılabildiği gibi ISA veya PCI adaptörler aracılığı ile günümüz kişisel bilgisayarlarına da takılabilmektedir.
WLAN uygulamalarında kullanılabilecek iki alıcı-verici anten çeşidi mevcuttur:
Tek yönlü (unidirectional) anten
Çok yönlü (omnidirectional) anten
Tek yönlü antenler 14 db de çalışmaktadır. Çok yönlü antenlerin 3 ayrı çeşidi bulunmaktadır:
7 db omnidirectional anten
5 db omnidirectional anten (araç kiti)
5 db omnidirectional desktop anten WLAN güvenliği, standardları IEEE tarafından belirlenen IEEE 802.11 WEP (Wired Equivalent Privacy) ile sağlanmaktadır. Buna göre WLAN’a bağlanmak isteyen kullanıcılar ile köprü cihazı arasında karşılıklı RC4 algoritması ile şifre kontrolu yapılmaktadır. Kullanıcı ayrıca WLAN adını bilmek durumundadır. IEEE 802.11 WEP standardı köprü cihazlarında ve son kullanıcılarda bulunan PCMCI kartı üzerinde çalışmaktadır.
Kablosuz Bilgisayar Ağı, 3 ayrı topolojide mümkün olabilmektedir:
Wireless Infrastructure Network
Bu topoloji, son kullanıcıya hizmet veren köprü cihazları ve bunlara bağlı alıcı-verici antenlerden oluşur. Çok yönlü (omnidirectional) antenler ile geniş kapsama alanları yaratılarak, sabit veya gezer durumda ki son kullanıcının ağa bağlantısı sağlanır.
Wireless LAN to LAN Network
LAN to LAN topolojisi, iki köprü cihazı ve bağlı bulunan tek yönlü (directional) antenler ile birbirlerine bağlanan iki ayrı yerel alan ağından (LAN) oluşmaktadır.
Wireless AD-HOC Network
AD-HOC topolojisi köprü cihazı içermez. Son kullanıcıların bilgisayarlarında bulunan alıcı verici antenlerin bağlandığı kablosuz ağ arayüzleri kendi aralarında bir ağ oluşturur ve kullanıcılar bu ağ üzerinde birbirleriyle konuşur.
IEEE 802.11b (DS) standartlarında çalışan kablosuz bilgisayar ağı, aradaki mesafeye ve görüş açıklığına göre 11 Mbps - 1 Mbps arasında değişim göstermektedir.
Data Rate 14 dBi Yagi to 14 dBi Yagi 14 dBi Yagi to 7 dBi Omni
Distance Line of Sight Clearance Distance Line of Sight Clearance
11 Mbit/s 2.5 km (1.5 mi) 6.3 m (21 ft) 1.1 km (0.7 mi) 4.1 m (14 ft)
5.5 Mbit/s 3.5 km (2.1 mi) 7.5 m (25 ft) 1.6 km (1 mi) 4.9 m (16 ft)
2 Mbit/s 5 km (3.1 mi) 9.1 m (30 ft) 2.2 km (1.4 mi) 5.9 m (20 ft)
1 Mbit/s 7.1 km (4.4 mi) 11.3 m (37 ft) 3.2 km (2 mi) 7.1 m (24 ft)
Birbirine yakın iki cihazın enterferasyonunu önlemek için 2.4 Ghz - 2.5 Ghz frekans aralığında alt frekans bantları kullanılır. 13 kanal desteğine sahip PCMCI kartı üzerinde gerçekleştirilen bu işlem, yakın cihazlar arasında en az 5 kanal atlayarak kullanılmalıdır. Bilgisayarına PCMCI kartı takarak WLAN bağlantısı yapan son kullanıcılarda bu işlem otomatik olarak, köprü cihazlarında ise manuel olarak yapılmaktadır.
Orta Doğu Teknik Üniversitesi Yerleşke Alan Ağı içerisinde geçici veya acil çözüm gerektiren noktalar ile konvansiyonel yollardan erişimin mümkün olmadığı birimleri ağa dahil etmek amacıyla Kablosuz Bilgisayar Ağı kurulumu planlanmıştır. Üniversitemiz Merkez Mühendislik Binası çatısı dağıtıcı nokta olarak belirlenmiştir. Buraya konulacak olan 7 db omnidirectional anten ile 3.2 km yarıçapında bulunan 6 ayrı noktaya 11 Mbps veri akış hızında kablosuz erişim sağlanabilmektedir. Kablosuz ağın kurulum çalışmaları devam etmektedir. İleride yapılması planlanan bir başka proje ise yerleşke genelinde kapsama alanları oluşturmak, ve Üniversitemiz kullanıcılarının dizüstü veya desktop bilgisayarlarının yerleşke içinde WLAN’a dahil edilmesini sağlamaktır.
Kablosuz bilgisayar ağı cihazları, , ilk olarak askeri ihtiyaçları karşılamak amacıyla geliştirilen, daha sonraları sivil amaçlarla da kullanılmaya başlayan SPREAD SPECTRUM tekniği üzerinde DIRECT SEQUENCE modülasyonu kullanmaktadır. Direct Sequence Spread Spectrum (DSSS), RF sinyalinin geniş bir bant aralığına oturtulması, ve bu aralığa yayılmış olan sinyalin verici - alıcı cihazlar tarafından işlenmesi teknolojisidir. Cihazların sinyalleşmede kullandığı RF sinyali Telsiz Genel Müdürlüğü’nden onaylı 2.4 - 2.5 Ghz frekansını kullanmaktadır. Cihazların çıkış gücü, insan sağlığına zararı olmayan 100 mw seviyesindedir (900 Mhz GSM şebekesine bağlı bir cep telefonunun yirmide biri).
Direct Sequence Spread Spectrum modülasyonu ile geliştirilen ve standartları IEEE- 802.11b (DS) ile belirlenen Kablosuz Bilgisayar Ağı (WLAN:Wireless Local Area Network), 11 Mbps (megabit per second) veri akış hızına çıkabilmektedir. Kablosuz ağ arayüzü ve ethernet arayüzü bulunan iki portlu köprü cihazı ve bu cihaza bağlanan bir alıcı-verici anten, kablosuz ağ ile yerel alan ağı (LAN: Local Area Network) arasındaki iletişimi sağlar. Frame filtering, dynamic address learning özellikleri bulunan köprü cihazı ikinci OSI katmanı olan Data Link seviyesinde çalışmaktadır.
Yönetimi konsol portu veya SNMP (Simple Network Management Protocol) üzerinden yapılabilen her bir köprü cihazı, en çok 250 civarında kullanıcıya hizmet verebilmektedir. Kullanıcılar sabit olabileceği gibi, kapsama alanı içerisinde bulunmak şartıyla gezer durumda da (Roaming) WLAN’a bağlı durumda çalışabilmektedirler.
Bir başka kablosuz bilgisayar ağı parçası, son kullanıcıların bilgisayarına takılabilen WLAN arayüzü ve dahili alıcı-verici anteni bulunan PCMCI kartıdır. Gerektiği durumlarda güçlü antenlerin de takılabilmesi için üzerinde yuvası bulunan bu kart, köprü cihazlarının kablosuz ağ arayüzü olarak kullanılabildiği gibi ISA veya PCI adaptörler aracılığı ile günümüz kişisel bilgisayarlarına da takılabilmektedir.
WLAN uygulamalarında kullanılabilecek iki alıcı-verici anten çeşidi mevcuttur:
Tek yönlü (unidirectional) anten
Çok yönlü (omnidirectional) anten
Tek yönlü antenler 14 db de çalışmaktadır. Çok yönlü antenlerin 3 ayrı çeşidi bulunmaktadır:
7 db omnidirectional anten
5 db omnidirectional anten (araç kiti)
5 db omnidirectional desktop anten WLAN güvenliği, standardları IEEE tarafından belirlenen IEEE 802.11 WEP (Wired Equivalent Privacy) ile sağlanmaktadır. Buna göre WLAN’a bağlanmak isteyen kullanıcılar ile köprü cihazı arasında karşılıklı RC4 algoritması ile şifre kontrolu yapılmaktadır. Kullanıcı ayrıca WLAN adını bilmek durumundadır. IEEE 802.11 WEP standardı köprü cihazlarında ve son kullanıcılarda bulunan PCMCI kartı üzerinde çalışmaktadır.
Kablosuz Bilgisayar Ağı, 3 ayrı topolojide mümkün olabilmektedir:
Wireless Infrastructure Network
Bu topoloji, son kullanıcıya hizmet veren köprü cihazları ve bunlara bağlı alıcı-verici antenlerden oluşur. Çok yönlü (omnidirectional) antenler ile geniş kapsama alanları yaratılarak, sabit veya gezer durumda ki son kullanıcının ağa bağlantısı sağlanır.
Wireless LAN to LAN Network
LAN to LAN topolojisi, iki köprü cihazı ve bağlı bulunan tek yönlü (directional) antenler ile birbirlerine bağlanan iki ayrı yerel alan ağından (LAN) oluşmaktadır.
Wireless AD-HOC Network
AD-HOC topolojisi köprü cihazı içermez. Son kullanıcıların bilgisayarlarında bulunan alıcı verici antenlerin bağlandığı kablosuz ağ arayüzleri kendi aralarında bir ağ oluşturur ve kullanıcılar bu ağ üzerinde birbirleriyle konuşur.
IEEE 802.11b (DS) standartlarında çalışan kablosuz bilgisayar ağı, aradaki mesafeye ve görüş açıklığına göre 11 Mbps - 1 Mbps arasında değişim göstermektedir.
Data Rate 14 dBi Yagi to 14 dBi Yagi 14 dBi Yagi to 7 dBi Omni
Distance Line of Sight Clearance Distance Line of Sight Clearance
11 Mbit/s 2.5 km (1.5 mi) 6.3 m (21 ft) 1.1 km (0.7 mi) 4.1 m (14 ft)
5.5 Mbit/s 3.5 km (2.1 mi) 7.5 m (25 ft) 1.6 km (1 mi) 4.9 m (16 ft)
2 Mbit/s 5 km (3.1 mi) 9.1 m (30 ft) 2.2 km (1.4 mi) 5.9 m (20 ft)
1 Mbit/s 7.1 km (4.4 mi) 11.3 m (37 ft) 3.2 km (2 mi) 7.1 m (24 ft)
Birbirine yakın iki cihazın enterferasyonunu önlemek için 2.4 Ghz - 2.5 Ghz frekans aralığında alt frekans bantları kullanılır. 13 kanal desteğine sahip PCMCI kartı üzerinde gerçekleştirilen bu işlem, yakın cihazlar arasında en az 5 kanal atlayarak kullanılmalıdır. Bilgisayarına PCMCI kartı takarak WLAN bağlantısı yapan son kullanıcılarda bu işlem otomatik olarak, köprü cihazlarında ise manuel olarak yapılmaktadır.
Orta Doğu Teknik Üniversitesi Yerleşke Alan Ağı içerisinde geçici veya acil çözüm gerektiren noktalar ile konvansiyonel yollardan erişimin mümkün olmadığı birimleri ağa dahil etmek amacıyla Kablosuz Bilgisayar Ağı kurulumu planlanmıştır. Üniversitemiz Merkez Mühendislik Binası çatısı dağıtıcı nokta olarak belirlenmiştir. Buraya konulacak olan 7 db omnidirectional anten ile 3.2 km yarıçapında bulunan 6 ayrı noktaya 11 Mbps veri akış hızında kablosuz erişim sağlanabilmektedir. Kablosuz ağın kurulum çalışmaları devam etmektedir. İleride yapılması planlanan bir başka proje ise yerleşke genelinde kapsama alanları oluşturmak, ve Üniversitemiz kullanıcılarının dizüstü veya desktop bilgisayarlarının yerleşke içinde WLAN’a dahil edilmesini sağlamaktır.
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)